واگذاری خودروسازان در یک لوپ تکراری!
دکور پرداز: طی سالهای قبل فقط روی کاغذ و پشت تریبون اعلام شده که شرکت های خودروساز باید واگذار شوند اما در عمل جز انتشار چند اطلاعیه و مصاحبه درباب واگذاری سهام های مذکور اتفاق دیگری نیفتاده است.
به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر، بااینکه از سال ها قبل بر خصوصی سازی خودروسازان تاکید شده اما همیشه واگذاری سهام تودلی به عنوان مقدمه ای برای واگذاری شرکت عنوان شده است. در تعریف سهام تودلی باید اظهار داشت که شرکت های زیرمجموعه خودروسازان بصورت مستقیم و غیرمستقیم سهام شرکت های مادر را خریده اند و به این علت شرکت مادر همچنان در این سهام ها نقش دارد؛ این نحوه خرید سهام مانند یک کلافه پیچیده ای شده که طی سالهای قبل جلوی اقدامات توسعه محور را گرفته است.
حال در تازه ترین گزارش، ایران خودرو با صدور اطلاعیه ای در کدال -به تاریخ نهم دی ماه- تاکید کرده که در نظر دارد قسمتی از سهام تودلی خودرا بفروشد؛ ایران خودرو در این اطلاعیه اعلام نموده است که «با توجه به مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، شرکت های گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری سمند درنظر دارند معادل ۱۳.۹۶ درصد سهام شرکت ایران خودرو را بصورت تجمیعی (بلوکی) به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نمایند. متقاضیان می توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم های مربوطه، از تاریخ انتشار این آگهی به مدت پانزده روز به معاونت اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو واقع در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شرکت ایران خودرو مراجعه کنند.
حائز توجه: شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام ایران خودرو، بعد از تکمیل پروسه قانونی بوسیله سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع عموم خواهد رسید. واگذاری سهام مذکور بعد از احراز صلاحیت و اهلیت لازم توسط مراجع قانونی، صورت خواهد گرفت. این آگهی هیچ نوع حق و ادعایی را برای متقاضیان ایجاد نمی نماید. ارائه فرم ها فقط بوسیله روش تعریف شده در این آگهی صورت می پذیرد.»
واگذاری بلاتکلیف!
نکته قابل توجه آنکه بااینکه ایران خودرو چند وقت یک دفعه مبادرت به صدور اطلاعیه ای برای فروش شرکتها و سهام های زیرمجموعه خود می کند اما آن چه که تا حالا رخ داده خلاف این اطلاعیه ها بوده است. طی سالهای قبل فقط روی کاغذ و پشت تریبون اعلام شده که شرکت های خودروساز باید واگذار شوند اما در عمل جز انتشار چند اطلاعیه و مصاحبه درباب واگذاری سهام های مذکور، اتفاق دیگری نیفتاده است.
چه بسا که طبق فرمان رییس جمهور شهید باید تا شهریور ماه سال ۱۴۰۱ وضعیت واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تعیین تکلیف می شد اما این فرمان نیز مانند برنامه دولت های پیشین فقط روی کاغذ ماند.
عدم اراده دولت ها برای واگذاری شرکت های زیانده خودروساز در حالیست که بر اساس گزارش های قبلی ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو زیان انباشته ای بیش از ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان دارند که البته این زیان فقط مربوط به شرکت های مادر بوده و اگر قرار باشد زیان شرکتها زیرمجموعه نیز حساب شود بطور قطع رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.
از سویی دیگر نیز با توجه به این که شرکت های خودروساز روزانه درحال زیاندهی هستند مجبور به استفاده از وام ها و اعتبارات دولتی هستند که همین مورد نیز در نهایت منجر به بدهی خودروسازان هم به بانکها هم به قطعه سازان شده است.
نکته دیگر آنکه به سبب قیمت گذاری دستوری خودرو و البته عدم شفافیت مالی، قاعدتاً بخش خصوصی علاقه ای به خرید سهام خودروسازان نخواهد داشت برای اینکه هم اکنون که شرکتها با انواع و اقسام یارانه ها و حمایت های دولتی پشتیبانی می شوند این حجم از زیان را بر جای گذاشته اند حال اگر قرار باشد با همین شرایط شرکت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، بطور قطع نتایجی بهتر از نتایج فعلی به دست نخواهد آمد.
با این شرایط بطور قطع اگر اراده ای از طرف متولیان نباشد نه فقط بخش خصوصی واقعی برای خرید سهام خودروسازان پیش قدم نمی شود بلکه واگذاری خودروسازان در یک حلقه زمانی گرفتار می شود؛ چه بسا که طی سالهای قبل این اتفاق افتاده و دولتمردان فقط در دوره ای که مسئولیت داشته باشند تاکید کرده اند که سهام خودروسازان باید واگذار شود و بعد از کنار رفتن از مسئولیت، پرونده جدیدی برای واگذاری باز شده و این پروسه به همین شکل ادامه یافته است.
موضوع دیگر آنکه دو خودروساز بزرگ کشور در حالی طی سالهای قبل به ویژه دهه ۸۰ مبادرت به راه اندازی سایت های تولیدی در شهرستان های کشور کردند که به اعتقاد برخی کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، ساخت برخی از این سایت ها صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر سیاسی بوده است به اعتقاد برخی کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، ساخت برخی از این سایت ها صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر سیاسی بوده است.
در حال حاضر در مجموع ایران خودرو و سایپا ۷ سایت در شهرستان ها دارند که ۵ سایت مشهد، تبریز، بابل، شیراز و کرمانشاه متعلق به ایران خودرو و دو سایت ساوه و کاشان متعلق به سایپا است.
ایران خودرو مدتی پیش مبادرت به عرضه سهام و برگزاری مزایده برای فروش دو سایت کرمانشاه و بابل کرد اما با توجه به این که سایت ها بیشتر جنبه سیاسی دارند، این مزایده به نتیجه خاصی نرسید.
نکته مهم در این رابطه آنست که وقتی سایت شهرستانها که هم اکنون با کمترین ظرفیت درحال فعالیت هستند به فروش نمی رود چگونه ممکنست سهام های تودلی بدون مقاومت به فروش رسد؟
اینجاست که نیاز به یک اراده مستقل و مستحکم برای واگذاری خودروسازان بالاتر از پیش خودنمایی می کند؛ به این معنا که تا وقتی اراده ای برای شکست مقاومت مدیران چه در شرکت های مادر چه در زیرمجموعه ها وجود نداشته باشد واگذاری خودروسازان به سرمنزل مقصود نخواهد رسید و مانند سال های قبل در یک حلقه زمانی گرفتار خواهیم شد. (برای مشاهده اظهارنظر متولیان از سال ۱۴۰۰ به این سو اینجا را کلیک کنید.)
منبع: دكور پرداز
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب