دکورپرداز
دکور پرداز
استاد حوزه خطاب به موسسان كلینیك ترك بی حجابی ؛

آبروی دیندار در اجرای احکام حفظ شود

آبروی دیندار در اجرای احکام حفظ شود

به گزارش دکور پرداز، حجت الاسلام و المسلمین سروش در واکنش به تاسیس «کلینیک ترک بی حجابی» اظهار داشت: بنده به عنوان کسی که نزدیک به چهار دهه فقه خوانده و تدریس می کنم در هیچ جا ندیدم که در روایات و کلمات فقها؛ فرد بی حجاب را به عنوان یک بیمار معرفی کرده باشند، آنهایی که مدعی دین داری و امر به معروف و نهی از منکر هستند چگونه به خود اجازه می دهند به افرادی که قسمتی از احکام دینی را عمل نکردند تعبیر بیمار را بدهند و برای آنها کلینیک ترک بی حجابی تاسیس کنند.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، برپایه متون تاریخی در بیش تر تمدن ها و ادیان جهان، در بین زنان حجاب معمول بوده است. هرچند فراز و نشیب زیادی داشته است و گاهی در بعضی موارد مسئله حجاب به مسائل حکومتی تبدیل می شده و گاهی در شرایطی داشتن حجاب را ممنوع کرده اند.
بر طبق ماده ۶۴- مطابق مبانی شرعی و اصل هشتم قانون اساسی امربه معروف و نهی از منکر لسانی در عرصه پوشش و حجاب وظیفه اجتماعی همه مردم است و هیچکس را نمی توان به دلیل انجام واجب شرعی مؤاخذه کرد. اما امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه باید با مهربانی و مدارا و با رعایت شروط آن همچون نداشتن مفسده و احتمال تأثیر صورت گیرد. اقدام گشت ارشاد در ابتدا با تذکر لسانی شروع اما در ادامه با برخوردهایی همراه بود.
در فرهنگ عمومی جامعه ما با به کار بردن کلمه «کلینیک»، در ذهن افراد عنوان بیمار تداعی می شود و این به خودی خود موضوع خوبی نیست، آن چه در هدف تاسیس این مجموعه نیز آورده شده است ارائه خدمات روان شناختی، مشاوره ای و مددکاری به افرادی است که تمایل به رعایت حجاب دارند. اما یک سوال. آیا افرادی که با تصمیم خود دست به بی حجابی زدند با اختلالات روانی روبه رو هستند؟، آیا ریشه این بی حجابی را نباید در دیگر اتفاقات جامعه جست وجو کرد؟، آیا فضای مجازی موثر در رفتار اجتماعی افراد نیست؟،
در همین راستا به سراغ حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش -استاد حوزه علمیه و محقق حوزه مهدویت- رفته ایم تا نظر وی در مورد تاسیس «کلینیک ترک بی حجابی» جویا شویم.
وی در مورد تاسیس «کلینیک ترک بی حجابی» اظهار داشت: در ارتباط با حجاب تعبیر کلینیک نشان از بی اطلاعی مسئول یا مسئولینی دارد که این برنامه ها را تنظیم و به جامعه ارائه می کنند، کلینیک به مفهوم درمانگاه و محلی مداوای بیمار است، اما چند سوال از مسئولین دارم، اولا کسی که چنین طرحی برای تاسیس کلینیک داده است باید ثابت کند بی حجابی یک بیماری است و سپس صحبت از کلینیک کند، برای اینکه کلینیک به عنوان مرکز درمان برای افرادی است که ناراحتی جسمی و روانی دارند اما تاسیس چنین کلینیکی برای آنهایی که بیماری جسمی و روحی ندارند یک اهانت نیست.
این استاد حوزه تصریح کرد: سوال دوم این است که آیا بی حجابی می تواند در ردیف بیماری قرار بگیرد؟، ما سه زاویه بحث می توانیم در این خصوص داشته باشیم: زاویه اول این است که فرد بی حجاب را از نظر جسمی متهم به بیماری نماییم، این که روشن که این حرف باطلی است. زاویه دوم این است که ما فرد بی حجاب را متهم به بیماری روانی نماییم که در اینجا کارشناسان روانی و روان شناسان باید ارائه نظر کنند که آیا اگر کسی پوشش طبق معیارهای دینی، قومی و یا حتی منطقه ای نبود آیا واقعا از نظر روانی بیمار است، یعنی لابراتوار و روان پزشکان و اساتید روان شناسی چنین فردی را با عنوان بیمار روانی معرفی می کنند که باید دارو مصرف کند یا بستری شود.
بعید می دانم که یک روان شناس قوی و حتی متوسط را پیدا کنید که فرد بی حجاب را به خاطر نوع پوشش سرایت به مساله روانی کند. اگر اینطور باشد در دنیای امروز که شاید بتوانیم بگوئیم اکثریت زنان تابع حجابی که ما در شریعت و فقه بیان می نماییم نیستند پس تمام این خانم ها بیمار روانی به شمار می روند. واقعا چگونه این بهتان و اهانت به یک خانم زده می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سروش تصریح کرد: بعید می دانم که یک روان شناس قوی و حتی متوسط را پیدا کنید که فرد بی حجاب را به خاطر نوع پوشش سرایت به مساله روانی کند. اگر اینطور باشد در دنیای امروز که شاید بتوانیم بگوئیم اکثریت زنان تابع حجابی که ما در شریعت و فقه بیان می نماییم نیستند پس تمام این خانم ها بیمار روانی به شمار می روند. واقعا چگونه این بهتان و اهانت به یک خانم زده می شود.
وی ادامه داد: زاویه سوم در این مساله مربوط به دین، شریعت و فقه می شود، بنده به عنوان کسی که نزدیک به چهار دهه فقه خوانده و تدریس می کنم در هیچ جا ندیدم که در روایات و کلمات فقها؛ فرد بی حجاب را به عنوان یک بیمار معرفی کرده باشند، اتفاقا نگاه دین نسبت به آنهایی که شریعت و احکام دین را اجرا نمی کنند نگاه توام با کرامت و شخصیت است و هیچ وقت دین و شریعت که در فقه در این موضوعات خودرا نشان میدهد انسانی که مرزی در احکام دینی رعایت نکرده است از او تعبیر بیمار نمی شود برای اینکه این تعبیر پر اهانت است.
این محقق حوزه مهدویت باین کرد: در روایات ما از گناهکاران تعبیر «بنده خدا» می شود و خدای متعال هیچ وقت بندگان خودرا که مرتکب گناه هم شده باشند مورد اهانت قرار نمی دهد، خداوند در سوره ۵۳ سوره زمر از گناه کاران چنین تعبیری دارد «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ / (ای رسول رحمت) بدان بندگانم که (به عصیان) اسراف بر نفس خود کردند بگو: هیچ گاه از رحمت (نامنتهای) خدا نا امید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است». تعبیر قرآن برای گناه کاران تعبیر عبادی(بندگانم) است و می بینیم که خداوند برای بندگان گناه کار خود هم از چه تعبیری استفاده می نماید.
حجت الاسلام سروش ابراز کرد: کسانی که مدعی دین داری و امر به معروف و نهی از منکر هستند چگونه به خود اجازه می دهند به افرادی که قسمتی از احکام دینی را عمل نکردند تعبیر بیمار را بدهند و برای آنها کلینیک ترک بی حجابی تاسیس کنند، این تعبیرات نشان از این دارد که این افراد نتوانستند دین را بشناسند یا نتوانستند به حقیقت شریعت و فقه راه پیدا کنند. ما برای اجرائی شدن احکام دین باید راهی جز اهانت به افراد را انتخاب نماییم نه راهی که موجب شود دنیا ما را مورد تمسخر قرار دهد. همین که در دنیای امروز با این رسانه های فراگیر این خبر مخابره شد ما را مورد تمسخر قرار دادند و گفتند کیلینک بی حجابی برای بی حجابان درست کردند، به این دقت کردید این کار چه آبرویی از کشور و دین باارزش ما برده و آبروی ما چگونه دستخوش بازی دیگران قرار گرفته است.
این محقق حوزه مهدویت اشاره کرد: امیرالمومنین(ع) در مورد حفظ آبروی اسلام و مسلمانان بسیار تاکید داشتند، بطور مثال اگر اجرای حد شرعی بر فرد خطاکار موجب می شد که او مجبور به ترک کشور اسلامی شود حضرت این حد را اجرا نمی کردند، پس باید در تعبیرات و تصمیم گیرها از افراد نخبه و کارشناس استفاده گردد نه افرادی که ضعف اجتماعی و سیاسی دارند برای اینکه برای اجرای احکام دینی مهم، مساله اول آبروی دین دار است.



منبع:

1403/08/27
09:13:27
0.0 / 5
64
تگها: خدمات , طلا
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد