حجت الاسلام صفدر الهی راد تشریح كرد:
توجه به مسئله دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی در اندیشه های امام خمینی (ره)
به گزارش دکور پرداز، قم استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با اعلان اینکه اسلام آمریکایی یعنی پیداکردن منافع مشترک با آمریکا، اظهار داشت: آمریکا از نماز شب و روزه و صدقه و عبادت ما هراسی ندارد چون برای او دردسر ندارد. آمریکا از اسلامی هراس دارد که می گوید من اجازه نمی دهم منافع من به غارت برود و در کشور من طغیان گری شود.
حجت الاسلام والمسلمین صفدر الهی راد، استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره)، شامگاه گذشته در دومین نشست منشور روحانیت، با انتقاد از تفکرات اسلام سکولاریسم و انجمن حجیته که سیاست گریز هستند، اظهار داشت: کسانی که می گویند ما با سیاست و اجتماع کاری نداریم، واقعاً چه نسبتی میان آنها و سیره امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد که در وسط میدان مبارزه و معرکه است.
وی ادامه داد: چه معنایی دارد که فاطمیه در کشور این همه رونق بگیرد و آن وقت برخی در همین هیئت ها بگویند ما کاری با سیاست و انقلاب اسلامی و آمریکا و غزه و... نداریم؛ پس ما در مورد کدام اسلام در این مجالس سخن می گوییم؟ فاطمیه سراسر پر از روضه های سیاسی مقابل غاصبان خلافت حق امیرالمؤمینن(ع) است و آن وقت ما روضه و عزاداری می گیریم ولی کسی جرأت نمی کند سخن از سیاست به میان بیاورد.
الهی راد اضافه کرد: دختر نبی مکرم اسلام(ص) برای دفاع از ولایت حضرت امیر(ع) که یک حرکت سیاسی بود، بین در و دیوار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و آن همه رنج و زحمت را متقبل شد، آن وقت ما روضه می گیریم و می گوییم کاری با سیاست نداریم و این همان خطر اصلی است پس حضرت امام خمینی(ره) فرمودند خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هیچ گاه از فشارها و سختی دیگران نخورده است.
وی افزود: وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان، غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و بطور قطع فقیه هم مجاز نبود از این حصار بیرون برود و در سیاست دخالت کند، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. امام این کار را حماقت برشمرده اند؛ به زعم امام روحانیت زمانی قابل تکریم و احترام بود که حماقت از سر و روی او ببارد وگرنه عالم سیاست و روحانی زیرک کاسه ای زیر نیم کاسه داشت؛ این ها درددل های امام در منشور روحانیت بود.
استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با اعلان اینکه امام در اواخر عمر شریفشان بر طبق مطالب جلد ۲۱ صحیفه نور به مسئله دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی اشاره کردند، اظهار داشت: اسلام ناب همان قرآن کریم و سیره پیامبر و امام علی(ع) است که این سیره، فقط سجده های طولانی و نماز شب و عبادت نبود بلکه مجموعه ای از معارف ناب اسلامی همچون جهاد و مبارزه و سیاست است.
وی ادامه داد: اسلام ناب یعنی سیره فاطمه زهرا(س) و امام حسین(ع) که ایشان در کربلا قیام کرد و فرمود من قصد اصلاح امت جدم را دارم. در مقابل این اسلام، اسلام آمریکایی قرار دارد، اسلامی که در آن روزه و نماز اول وقت، تهجد، صدقه، ختم صلوات و سفره ام البنین هست ولی کاری به استکبار و انقلاب و اسرائیل و غزه ندارند و پرچم فلسطین نباید وارد هیئت شود.
الهی راد با اعلان اینکه اراده الهی برای سپردن حکومت به دست مستضعفان، پشتوانه انقلاب اسلامی است، اشاره کرد: امروز دشمنان با بسیاری از کشورهای اسلامی کاری ندارند؛ خانه خدا و حرم رسول الله(ص) و بقیع در عربستان است ولی چرا دشمنان با آنجا کاری ندارند؟ چون مخرج مشترک با استکبار دارد، سفره افطاری می اندازد و قرآن چاپ می کند ولی در امتداد سیاست های استکبار درحال حرکت است.
وی ادامه داد: اسلام آمریکایی یعنی پیداکردن منافع مشترک با آمریکا، آمریکا از نماز شب و روزه و صدقه و عبادت ما هراسی ندارد چون برای او دردسر ندارد. آمریکا از اسلامی هراس دارد که می گوید من اجازه نمی دهم منافع من به غارت برود و در کشور من طغیانگری شود. اسلام ناب یعنی من اجازه توحش به هیچ فرد و کشوری را در دنیا نمی دهم. امام فرمودند ما اگر قدرت داشته باشیم، همه استکبار را از بین خواهیم برد و این سیاست بطورکامل مبتنی بر قرآن کریم است.
پژوهشگر و استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با اعلان اینکه اسلام آمریکایی، اسلامی است که می گوید من کاری با دشمنان ندارم و با خودی ها و جبهه حق هم کاری ندارم و آمده ام چند صباحی در دنیا زندگی کنم، اظهار داشت: این نوع اسلام به مفهوم سیب زمینی بودن است که با روایات و آیات سازگار نیست؛ امام فرمودند ما اسلامی می خواهیم که دشمنان را به خاک مذلت بنشاند وگرنه اگر کاری نماییم که آمریکا خوشش بیاید، در این صورت شعبه ای از آمریکا خواهیم بود و دلیلی برای جنگ و تحریم ما ندارد برای اینکه کسی با مجموعه وابسته به خود نمی جنگد.
در عرصه روابط بین الملل بدنبال عدالت هستیم
الهی راد با اعلان اینکه اسلام سکولار و التقاطی از کفر خطرناک تر است، افزود: قرآن کریم فتنه را از قتل بدتر معرفی کرده است. همین طور نفاق بر طبق قرآن از کفر بدتر است برای اینکه کافر خودرا کافر می داند ولی منافق قرآن در دست دارد و در راه استکبار حرکت می کند پس خطر این جریان بیشتر است.
استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با اعلان اینکه امروز در غزه، طرف اصلی منازعه، آمریکا است، اضافه کرد: این همه فرزند و زن را به شهادت رساندند و حمایت تمام قد از اسرائیل دارد پس بنای آمریکا بر شرارت در دنیاست و مسلمانی که در مقابل این مسئله سکوت و یا حمایت کند، پیرو اسلام آمریکایی و سکولار است.
الهی راد در پاسخ به این پرسش که ما در حوزه روابط بین الملل دنبال عدالت هستیم و با استکبار به خاطر ظلمشان می جنگیم ولی در داخل کشور هم بی عدالتی و تبعیض کم نیست، آیا این دو در تناقض با یکدیگر نیست؟ اضافه کرد: امام خمینی(ره) از شروع انقلاب فرمودند نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؛ البته مراد امام و رهبری این نبوده و نیست که ما از تکنولوژی و علم شرق و غرب استفاده نکنیم بلکه منظور از نه به این دو طیف، نه به مکتب فکری و اعتقادی آنان است؛ ما از علم در هر کجا باشد، بهره می بریم، بدین سبب بحث بر سر جهان بینی و مکتب فکری و اعتقادی است. امروز حتی اگر کسی بخواهد در حوزه علمی و تکنولوژی با غرب و آمریکا مذاکره کند، کسی مانع نیست ولی مسئله بین ما و غرب، دعوا بر سر مکتب است.
وی ادامه داد: غرب می گوید ما می خواهیم شما و مکتب شما را از بین ببریم و طبیعتاً ما هم باید از خود دفاع نماییم، البته شرق امروز این دعوا را با ما ندارد. این فضای ژورنالیستی که آمریکا بد شد و چین و روسیه خوب هستند! حرف نادرستی است برای اینکه مسئله ما مسئله مکتب است نه فقط شرق و غرب. الان یکنفر از مسئولان کشور ما با وجود رابطه خوب با چین و روسیه، مکتب و عقاید آنان را قبول ندارد.
وی در مورد این شبهه که ما نباید خودمان را با دوران امام علی(ع) قیاس نماییم، اضافه کرد: البته بزرگ ترین شخصیت های مذهبی ما مانند امام هم افتخار خادمی ائمه(ع) را داشتند ولی این مسئله به مفهوم الگو نگرفتن نیست و ما باید از حکومت امام علی(ع) الگو بگیریم.
الهی راد با اعلان اینکه اندیشه سیاسی ما مبتنی بر محکمات قرآن، سنت و عقل است، اشاره کرد: این اندیشه در اصل مبتنی بر توحید است و لازمه آن تشکیل حکومت اسلامی است وگرنه سر از شرک درخواهیم آورد گو اینکه ابلیس به این مسئله مبتلا شد، بدین سبب این که حکومت باید در دوران غیبت هم وجود داشته باشد، مبتنی بر سنت، عقل و قرآن کریم است.
وجود ناهنجاری های اجتماعی در زمان امام معصوم
استاد حوزه علمیه بیان کرد: در دوره پیامبر(ص)، ۱۲ نفر منافق وجود داشتند که ایشان فرمودند هیچ گاه وارد بهشت نخواهند شد یا در دوره امیرالمؤمنین(ع) ایشان کسانی را به استانداری مراکز نصب فرمودند که بعداً مورد نهیب ایشان قرار گرفتند و از رفتار آنان به شدت ابراز ناراحتی کردند. همین طور در حکومت پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم دزد و غارتگر بیت المال وجود داشته است.
وی همین طور در مور د وضعیت حوزه علمیه اشاره کرد: حوزه با همه پیشرفت هایی که داشته است، با وضع مطلوب فاصله دارد پس بنده جزء منتقدان حوزه هستم؛ همچون این که ما هنوز طلبه متخصص برای ایجاد اقناع فکری در نخبگان کشور تربیت نکرده ایم.
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب