افزایش هزینه خانوارها
به گزارش دکور پرداز از آنچه از گزارش های رسمی بر می آید هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارهای ایرانی بین ۱۱ تا بیشتر از ۱۱۲ درصد افزایش داشته و در این بین ۱۶ گروه کالا و خدمات بالای ۵۰ درصد گران شده است.
به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، تازه ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان داد که در هر سه شاخص روند افزایشی داشته؛ بطوریکه تورم سالانه به ۴۳ درصد و تورم ماهانه به ۲.۵ درصد رسیده است. اما در این بین هزینه خانوارها برای تأمین کالا و خدمات نسبت به سال قبل به طور متوسط ۴۷.۶ درصد رشد کرده بود.
کمترین گرانی برای ارتباطات
اما بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات هم نشان داده است که به غیر از گروه ارتباطات که زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۱.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای ۲۰ درصد هستند و این در شرایطی است که ۱۶ گروه کالایی و خدماتی بیشتر از ۵۰ درصد افزایش هزینه داشتند.
در میان اقلام، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها نسبت به سال گذشته به صورت متوسط ۶۲.۷ درصد گران شده و گروه خوراکی ها ۶۱.۹ درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است.
روغن در صدر افزایش قیمت
در سایر اقلام میتوان به گروه «روغن و چربی ها»اشاره کرد که همچنان طبق ماه های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه ها قرار دارد. تورم ۱۱۲.۷ درصدی برای این گروه نسبت به خرداد ماه سال قبل ثبت شده و در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری رشد ۲.۷ درصدی دارد.
همینطور گروه «چای، قهوه و...» با ۷۹.۶ درصد، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۸.۲، «ماهی ها و صدف داران» ۷۴ درصد و «سبزیجات» ۷۱.۲ درصددر رده های بعدی گرانی قرار دارند.
در سایر اقلام «هتل و رستوران »۶۱.۵، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» ۶۹.۷، «مبلمان و لوازم خانگی» ۶۶، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۶۸.۳، «گوشت قرمز و سفید» ۶۹ و «نان و غلات» ۶۱.۹ درصد افزایش قیمت دارد.
«تفریح و فرهنگ» با ۵۵.۲، «حمل و نقل» ۵۰.۴، «پوشاک و کفش» ۵۷.۵، از دیگر اقلامی هستند که در میان کالا و خوراکی ها با افزایش بیشتر از ۵۰ درصدی مواجه بوده اند.
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب