دکورپرداز
دکور پرداز

نکوداشت خسرو تئاتر ایران با وصیتی از بهزاد فراهانی

نکوداشت خسرو تئاتر ایران با وصیتی از بهزاد فراهانی

به گزارش دکور پرداز، مراسم شب نمایشنامه نویس با قدردانی از خسرو حکیم رابط برگزار گردید.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، در مراسم «شب نمایشنامه نویس» نشان ویژه کانون نمایشنامه نویسان به خسرو حکیم رابط اهدا شد، بهزاد فراهانی وصیت خویش را بیان کرد، قطب الدین صادقی تصریح کرد که دشمنی به کار ما نمی آید و نیازمند دوستی با دیگر کشورها هستیم، حسین کیانی گله کرد که نمایشنامه نویسی برای مدیران محلی از اعراب ندارد و نادر برهانی مرند هم تصریح کرد که هیچگاه موج سواری نخواهد کرد.
افشین هاشمی هم قطعاتی از نمایشنامه «داش آکل به روایت مرجان» نوشته بهرام بیضایی را روخوانی کرد.


شب نمایشنامه نویس به انگیزه پنجم دی ماه، زادروز بهرام بیضایی و سالگرد درگذشت اکبر رادی (دو نمایشنامه نویس مطرح کشورمان) به تلاش انجمن نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر، شامگاه یکشنبه دوم دیماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در آغاز این برنامه، آرام محضری، رئیس انجمن نمایش نامه نویسان ایران با عرضه یادداشتی، خواهان نامگذاری روز ۵ دی به نام «روز نمایش نامه نویس» شد؛ مطالبه ای که پیش از این هم از جانب جامعه تئاتری مطرح گردیده است.
در قسمت بعدی برنامه، با حضور آرش رادی، فرزند اکبر رادی و ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر از پوستر روز نمایش نامه نویس رونمایی گردید.
در ادامه، ایرج راد، بزرگداشت این روز را بزرگداشت دو هنرمندی دانست که به گردن همه ما و فرهنگ و این سرزمین حق دارند.
او با افسوس از درگذشت زودهنگام رادی، افزود که آثار او بی نظیر است و جایگاهش کم از نویسندگان مطرح جهانی نیست.


راد، نمایش نامه های بیضایی را آثاری منحصربه فرد خواند که جوهره فرهنگ ایرانی دارند و امکان بهره گیری از تمام آیین های نمایشی کشورمان را فراهم می کنند.
او اظهار داشت: از آنجاکه آثار بیضایی دارای شناسنامه ایرانی است، به خوبی با تماشاگر ایرانی ارتباط برقرار می کند.
راد اظهار امیدواری کرد قدر چنین هنرمندانی مانند بیضایی را در زمان حیات شان بدانیم و حرمت درگذشتگانی مانند رادی را هم نگه داریم.
در قسمت بعدی برنامه که با اجرای احسان حاجی پور برگزار شد، علی معتضدی، آرام محضری و کامران شهلایی به نمایندگی از کانون نمایشنامه نویسان در کنار سعید اسلام زاده، مدیر روابط عمومی معاونت هنری که به نیابت از نادره رضایی، معاون هنری در این برنامه حضور داشت، از برگزارکنندگان جلسات صدای نمایشنامه نویس تقدیر کردند.
بهزاد صدیقی، رئیس هیئت مدیره پیشین کانون نمایشنامه نویسان و مسئول جلسات پیشین صدای نمایشنامه نویس، اولین کسی بود که در این بخش تقدیر گردید.
او تصریح کرد که هم معاونت هنری و هم وزارت ارشاد و خانه تئاتر به بودجه های حقیر کانون های خانه تئاتر توجه نمایند و پولی که به دست صنف می رسد، به اصناف مختلف آن خانه اختصاص داده شود.


صدیقی با ابراز تاسف از این که هنوز بودجه دوره پیشین جایزه ادبیات نمایشی پرداخت نشده است، یادآوری کرد: پس از گذشت یک سال از برگزاری مسابقه نمایشنامه نویسی و در صورتی که دو مدیر عوض شده اند، فقط ۲۰ میلیون تومان بودجه دریافت کرده ایم و هنوز نتوانسته ایم جوایز برگزیدگان، دستمزد داوران و همکاران اجرایی را پرداخت نماییم در صورتی که بودجه این جایزه که کمی بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان است، رقمی در حد شوخی است. بنابراین دیگر مسؤلیت اجرایی بر عهده نمی گیرم.
او افزود: سانسور فقط حذف قسمتهایی از نمایشنامه ها در شورای نظارت نیست بلکه سانسور اینست که به هنرمندان حرفه ای در سالن های دولتی اجازه کار نمی دهند و این چنین است که شاهد اجرای یکسری کارهای آماتوری در حد آتراکسیون، هستیم.
او در انتها تصریح کرد که خانه تئاتر نیازمند تحولات عدیده ای است.
در ادامه، رحیم رشیدی تبار، هادی حوری، حمید دشتی، شکوفه آروین، مریم یاسین زاده و رضا آشفته بعنوان دیگر همکاران کانون نمایشنامه نویسان مورد تقدیر قرار گرفتند. رضا آشفته به علت بیماری، امکان حضور در برنامه را نداشت و حاضران برایش آرزوی سلامتی کردند.
پس از پخش تصاویری از بهرام بیضایی که در آن از زندگی های محقق نشده و کارهای به انجام نرسیده سخن گفته است، قسمتهایی از تازه ترین نمایشنامه او «داش آکل به قول مرجان» که سال ۹۸ نوشته شده، با خوانش افشین هاشمی روخوانی شد.
همینطور پس از اجرای قطعه ای موسیقی، تصاویری از آندرانیک خچومیان، نمایشنامه نویس و مترجم تئاتر پخش گردید و او که زمینه ساز همکاری نمایشنامه نویسان ارمنی و ایرانی شده است، مورد تقدیر قرار گرفت.
برای انجام این تقدیر، شاهد الفت، بعنوان عضوی از کانون نمایشنامه نویسان متنی را خواند و قطب الدین صادقی با همراهی محمودرضا رحیمی، دیگر کارگردان و مدرس تئاتر، تندیس شب نمایشنامه نویس را به خچومیان اهدا کرد.


صادقی با ابراز خوشنودی از تقدیر دو نویسنده بزرگ ایران (رادی و بیضایی) اظهار داشت: باید بیاموزیم به هم احترام بگذاریم و یکدیگر را دوست بداریم.
او با یادآوری دوران طلایی نمایشنامه نویسی ایران افزود: بهترین دوره درام نویسی ایران دهه ۴۰ است که نویسندگانی چون بیضایی، رادی، ساعدی، بیژن مفید و... توانستند انسان ایرانی، بحران ایرانی و جهان بینی ایرانی را ارائه بدهند و آثار آنان پایه ای شد برای جلوه گری بهترین بازیگران ما. آنان توانستند با خلق فضاهایی دراماتیک و شخصیت پردازی درست، درام نویسی ملی ایران را پایه ریزی کنند.
صادقی افزود: دراین میان آندرانیک توانست بین تئاتر ایران و ارمنستان پل همکاری و دوستی بزند. متاسفانه در فضایی سرشار از نفرت و دشمنی بزرگ شده ایم و بنابراین می ستایم کسانی را که از راه هنر، دوستی و محبت و مدارا را بدون شعار دادن بوجود آورده اند.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر ضمن اشاره به اهمیت بالای هنر در ایجاد دوستی میان کشورها اضافه کرد: آندرانیک به یادمان آورد که یکی از بزرگترین مسئولیت های انسانی ما، ارائه پیام های دوستانه به جهان است. ما احتیاجی به دشمنی نداریم بلکه نیازمند دوستی هستیم. کار فرهنگ، ایجاد تفاهم و ارسال پیام های بشردوستانه است و آندرانیک به سهم خودش در تئاتر چنین کرده است.
محمودرضا رحیمی، رئیس انجمن بازیگران هم اظهار داشت: شاید نخستین کسی بودم که می خواستم ترجمه های آندرانیک را کار کنم که نشد ولی امشب خوشحالم اینجا هستم. گویی دل آندرانیک، مرا به اینجا کشانید.
آندرانیک خچومیان هم در سخنان کوتاهی اظهار داشت: همین که در پوستر این برنامه، نام من در کنار استاد خسرو حکیم رابط بوده، برایم مایه افتخار است و برایشان آرزوی تندرستی دارم.


در ادامه، با پخش تصاویری از حسین کیانی و با سخنانی از شهرام گیل آبادی از این نمایشنامه نویس تقدیر گردید.
گیل آبادی، کیانی را مولفی توصیف کرد که پرسش های بنیادینی دارد که این خصوصیت را با مخاطب خود به اشتراک می گذارد.
او اظهار داشت: آثار کیانی چون آثار سعدی سهل و ممتنع است که در حین حلاوت، زخم های خویش را مطرح می کند ولی هیچگاه نگاه نومیدانه ای نسبت به آینده در آثار او دیده نمی گردد.
همینطور علی معتضدی، نایب رئیس کانون نمایشنامه نویسان متنی را برای قدردانی از کیانی خواند.
تندیس این نویسنده با حضور معتضدی، گیل آبادی، رضا دادویی و فریده سپاه منصور اهدا شد.
کیانی به هنگام دریافت این تندیس، شعری از زرتشت خواند و اظهار داشت: راستی و پاکی بهترین بخشش است. خوشبختی از آن کسی است که خواهان راستی و پاکی باشد. این کلام زرتشت است که اگر سرلوحه زندگی ما قرار بگیرد، خیلی از مشکلات مان حل می شود. زرتشت، کورش کبیر و فردوسی سرآمد هستند و اگر به اندیشه این سه بزرگ دقت کنیم، این وضعیت بغرنج حل می شود.
او با ابراز تاسف از کم توجهی به نمایشنامه نویسی افزود: نمایشنامه نویسان ما محلی از اعراب ندارند چونکه مدیران مان هیچ درکی از درام نویسان ندارند که البته اهمیتی هم ندارد ولی ما خود باید قدر این هنر را بدانیم و از آن پاسداری نماییم. هرچند موانع بسیار است. همچنانکه خود من ۵ متن رد شده دارم و به دنبال بازتولید بعضی از آثار قبلی ام بودم اما همه رد شدند و امیدوارم روزگارمان بدتر از این نشود.


سپس تصاویری از نادر برهانی مرند، دیگر نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر پخش و تندیس این هنرمند با حضور محمد امیر یاراحمدی اهدا شد.
یاراحمدی در سخنانی اظهار داشت: نادر، یکی از نزدیک ترین دوستانم است و به علت همین دوستی، صحبت کردن در رابطه با او برایم دشوار است. او یکی از شریف ترین انسان های روزگار ماست که شرافت حرفه ای و انسانی دارد و بسیار نگران رخدادهای جامعه خودمان است. به دوستی با او مفتخرم. سال ها با هم کار کرده ایم و او سبب آشنایی من با تئاتر شد و این دینی است بر گردن من.
سپس، فرشید قلی پور بیانیه هیئت مدیره کانون نمایشنامه نویسان را در رابطه با برهانی مرند خواند.
تندیس این هنرمند با حضور یاراحمدی، فرشید قلی پور، شهره سلطانی و بهرام ابراهیمی اهدا شد.
برهانی مرند هم از کانون نمایش نامه نویسان تشکر کرد و اظهار داشت: بودن در کنار نام این استادان، افتخار بزرگی است و شاید کمترین شایستگی را برای آن داشته باشم. مفتخرم به این تندیس که یکی از ارزشمندترین تندیس هایی است که دریافت کرده ام. تا پای جان شرافت این تندیس را حفظ می کنم و هیچگاه با آن موج سواری نخواهم کرد مگر این که این موج سواری مردمان دردکشیده سرزمین مرا شاد کند. به امید روزی که عسرت تئاتر و نمایشنامه نویسی به پایان برسد.
در ادامه برنامه قطعه ای از نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» نوشته اکبر رادی اجرا شد.


بخش پایانی برنامه به اهدای نشان ویژه (مدالیوم) کانون نمایشنامه نویسان به استاد خسرو حکیم رابط اختصاص داشت که با پخش صدای این هنرمند که قسمتهایی از کتاب خاطرات خویش را با عنوان «روز هفتم» روخوانی کرده است، همراه شد.
بهزاد فراهانی در رابطه با حکیم رابط اظهار داشت: از من خواسته اند در رابطه با معلمم صحبت کنم که خیلی سخت است چونکه سال هاست از او می آموزم. انسانیت نهفته در خودش و همسرش به یادمان می آورد که از خویشتن انسانی خود دور نشویم.
او افزود: اخیرا که در رابطه با زحمتکشان کشورم نمایشنامه می نویسم، به تریج قبای عده ای برمی خورد. باید بپذیریم که رئالیسم از جامعه ما رخت بر بسته است. امروزه وقتی آثار رادی را می خوانیم، گویی مال این روزگار نیست. تئاترهایی می بینیم که ابزورد را پشت سر گذاشته اند یا تکه های بعضی از نمایش ها را در فضای مجازی میتوان دید یعنی دزدی هنری را به ما آموخته اند.


این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه شرایط درام نویسی عوض شده، اضافه کرد: وقتی بیضایی را از دپارتمان تئاتر می فرستیم به آمریکا که درس بدهد، معلوم می شود در این فاجعه، ما هم خیلی یکدیگر را دوست نداریم و با هم روراست نیستیم. وضعیت بدی داریم. ممنونم از کانون نمایشنامه نویسان که از خسرو حکیم رابط تقدیر نمود چونکه من و وی در این انجمن خیلی کار کردیم. حرف دلم اینست که در دوست داشتن به یکدیگر دروغ نگوییم چون یک انجمن بزرگ را از دست می دهیم.
فراهانی افزود: هر چه فشار بیشتر می شود، باید عاشقانگی ما به هم بیشتر شود که کمتر شده و این تلخ است.
او ضمن اشاره به مشکلاتی که برای فیلمش ایجاد شده، اضافه کرد: نمی دانستم فیلمی که ساخته ام سه سال است که توقیف شده و در این زمان مدام درگیر بوروکراسی بوده ام.
فراهانی افزود: ستایش از خسرو، آدم فرهیخته تری می طلبد. امیدوارم روزی برسد که بتوانیم نهادی کوچک را متحد دور هم جمع نماییم و از کنار هم که رد می شویم، صدای خنده شنیده بشود. وصیتم اینست که از دشمنی با هم دست برداریم. به جان سه بچه ام می گویم که دیگر هیچ کس را دشمن نمی دانم. حتی دشمنان مان را انسان می دانم.


این نمایشنامه نویس و کارگردان در انتها سخنانش اظهار داشت: به افتخار بزرگترین مرد درام نویسی امروزمان دست می زنیم.
در ادامه، حکیم رابط در بین تشویق حاضران روی صحنه رفت و در کنار همسرش به جای سخنرانی، پشت جلد یکی از کتاب هایش را خواند.
سپس پرتره خسرو حکیم رابط به او اهدا شد و آرام محضری، رئیس هیئت مدیره کانون نمایشنامه نویسان، بیانیه هیئت مدیره این کانون را در رابطه با حکیم رابط خواند.
در انتها برنامه فیلم مستند «چریکه بهرام» ساخته فرشید قلی پور به نمایش درآمد.






منبع:

1403/10/03
10:02:49
0.0 / 5
37
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد