دکورپرداز
دکور پرداز
رئیس سازمان بورس:

نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم

نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم

به گزارش دکور پرداز، رییس سازمان بورس با اعلان اینکه تا سال 1410 به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، اظهار داشت: باید کمک نماییم بازار سرمایه نقش 50 درصدی در تشکیل سرمایه داشته باشد و این ماموریت اول ماست.



به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر، حجت الله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در چهارمین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی اظهار داشت: مدیریت ریسک یکی از بزرگترین کارهایی است که از آن غافل بودیم، آن هم در شرایطی که عدم اطمینان ها پیوسته رو به افزایش است و این عدم قطعیت ها شامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که در همه دنیا وجود دارد و تنها تفاوت در میزان شدت و ضعف آن هاست.
صیدی با اعلان اینکه می خواهیم جایگاه نظام راهبری شرکتی را در بازار سرمایه ارتقا دهیم، اظهار داشت: مهم این است از ابزار مقررات حاکمیت شرکتی برای بهبود وضع شرکت های فعال در بورس بهره بگیریم. مدیریت ریسک، شفافیت، نظام اداره شرکتها و تفکیک سیاست گزاری از اجرا از موارد بسیار اهمیت دارد و بر این اساس نظام راهبری شرکتی به سمت تشکیل کمیته ها رفت.
وی اضافه کرد: روش های کشف و شهودی دیگر کارکردی ندارد و باید برای نگاه کردن به مسائل روش علمی و یک رویکرد سیستمی داشت و برای درست شدن و به نتیجه رسیدن، فرآیندها باید اصلاح گردد. بر این اساس است که نظام راهبری شرکتی، پروسه اداره شرکتها را به خوبی تصحیح می کند.
صیدی اظهار داشت: ماموریت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، تسهیل تشکیل سرمایه است و یکی از وظایفش، صیانت از حقوق سرمایه گذاران است. سرمایه وقتی تشکیل می شود که سرمایه گذار احساس کند مورد صیانت و حمایت است؛ برای این صیانت باید از تصویب مقررات خلق الساعه جلوگیری شود و شرکتها باید ملزم به شفافیت شوند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که نظام راهبری شرکتی باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: آموزش اهمیت زیادی دارد. فرآیندها باید اصلاح گردد. کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود.
وی اضافه کرد: دستورالعمل نظام راهبری شرکتی در بورس تنظیم شده و یک دفعه هم بازبینی شده، ممکنست ۱۵ درصد دیگر هم تغییر کند. این تغییرات مهم نیست، مهم اجرای این دستورالعمل است که روی آن تاکید داریم.

۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهار داشت: به جهت اینکه تا سال ۱۴۱۰ اقتصاد ایران جایگاه چهارمی خودرا در منطقه حفظ کند بطور متوسط به ۶.۵ درصد رشد اقتصادی سالانه نیاز داریم. تحقق این میزان رشد به سالی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیازمند است. البته این یک برآورد است و بین عدد دقیق آن تا حدودی اختلاف نظر وجود دارد ولی به چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه نیاز داریم. این در حالیست که حدود ۴ الی ۵ سال است که استهلاک سرمایه در کشورمان بیش از تشکیل سرمایه است.
وی توضیح داد: برای تشکیل سرمایه هم اکنون دو بازار پول و بازار سرمایه وجود دارد. در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن بازار سرمایه به ترتیب نقش ۷۰ و ۵۶ درصدی در تشکیل سرمایه دارد به همین دلیل باید کمک نماییم بازار سرمایه ما نیز نقش ۵۰ درصدی در این حوزه داشته باشد و این ماموریت اول ماست.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه اظهار داشت: مدیریت ریسک یکی از بزرگترین کارهایی است که از آن غافل بودیم، آن هم در شرایطی که عدم اطمینان ها پیوسته رو به افزایش است؛ و این عدم قطعیت ها شامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که در همه دنیا وجود دارد و تنها تفاوت در میزان شدت و ضعف آن هاست.
صیدی اضافه کرد: همانطور که در شرکتها سمت CEO (مدیر ارشد اجرایی) ضروری شد، به سمت مدیریتی CFO (مدیر ارشد مالی) نیز برای امور گزارشگری، حسابداری و تامین مالی احساس نیاز پیدا کردیم. این در حالیست که در شرکتها سمت های مدیریتی چون COO (مدیر ارشد عملیاتی)، CRO (مدیر ارشد ارزیابی ریسک) و CSO (مدیر ارشد بررسی پایداری) نیز به وجود آمد و خیلی از شرکتها مدیر ارشد پایداری دارند.
رئیس سازمان بورس همین طور در حاشیه این مراسم درباره ی استفاده حداکثری از ظرفیت بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا از ظرفیت کافی برای پذیرش محصولات بیشتر مانند محصولات و مواد اولیه پتروشیمی برخوردار است؛ تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار این است که به شرط بهبود شرایط، صف شرکتها برای عرضه اولیه در بورس کم شود.
صیدی اظهار داشت: شرکت هایی که گزارش مالی آنها با اشکالاتی هم راه است نمی توانند در بورس عرضه شوند چونکه در این صورت علاوه بر سهامداران خرد و عمده، شرکتها نیز با زیان قابل توجهی روبرو می شوند. به عنوان مثال، برآیند این موضوعات باعث شده مجموع زیان فعلی ۳ شرکت به ۵۰۰ همت افزایش یابد. بدین سبب ضروریست، مدیران بجای رایزنی برای برکنار نشدن، برای رفع چالش ها و نحوه اداره شرکت برنامه ریزی کنند.


منبع:

1403/07/19
12:08:38
0.0 / 5
72
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد