دکورپرداز
دکور پرداز
یك مقام مسئول در گفت وگو با دكور پرداز مطرح كرد؛

یک بام و دو هوای دولت در تخصیص ارز

یک بام و دو هوای دولت در تخصیص ارز

به گزارش دکور پرداز، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از روند تخصیص ارز به صنایع اظهار داشت: تولید در کشور ما مظلوم واقع شده است ارز برای واردات کالاهای لوکس موجود است اما برای رونق تولید خیر.



به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر، به طورکلی دولت ها برای تخصیص ارز به بخش‎ های مختلف دارای اولویت های مختلف هستند که بنا بر بنا بر اقتصادی کشور تعیین می‎شوند، بعضی از این اولویت ها امکان دارد شامل حفظ پایداری ارزی، تأمین کالاهای اساسی برای مردم، ایجاد اشتغال، ترویج صادرات و رشد اقتصادی باشد.
اما ازآنجاکه منابع ارزی محدود است، دولت باید تصمیم های دقیقی بر مبنای اولویت های موردنیاز اتخاذ کند. بعلاوه، تخصیص ارز به صنایع و بخش های مختلف اقتصادی احتیاج به برنامه ریزی دقیق و شناوری در تصمیم گیری دارد. از این رو، تعیین اولویت برای تخصیص ارز امکان دارد چالش هایی ایجاد نماید، چونکه باید هماهنگی مناسب میان اولویت های مختلف و نیازهای اقتصادی مختلف را داشته باشد.

تولید در روند تخصیص ارز مظلوم است

از همین رو، ابوالقاسم شانه ساز دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، در ارتباط با روند تخصیص ارز و چالش های ارزی صنایع لوازم خانگی، عنوان کرد: از آغاز سال تابحال روند تخصیص ارز بسیار کند و پیچیده بوده است. در هفته گذشته گشایشی دراین خصوص رخ داده است؛ اما اگر فرآیند تخصیص ارز با همان روند قبلی ادامه پیدا کند، امکان توقف تولید یا تعدیل نیرو در واحدهای تولید لوازم خانگی افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: تولید در کشور ما مظلوم واقع شده است؛ در واقع برای کالاهایی که غیرضروری هستند دولت تلاش بر تخصیص ارز به آنها دارد؛ اما صنایع با توجه به این که بیشترین فایده را برای اقتصاد کشور دارند، بعنوان آخرین اولویت ها در نظر گرفته می شوند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک افزود: متأسفانه با توجه به این که صنعت لوازم خانگی بهترین عملکرد را در وضعیت تحریمی کشور و کمترین نرخ تورم را در میان سایر کالاها داشته است، اما ارز کافی برای واردکردن قطعات و مواد اولیه موردنیاز برای تولید لوازم خانگی در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته است.
شانه ساز عنوان کرد: وزارت صمت تمامی تلاش خویش را برای رفع موانع انجام می دهد اما در فرایندها با بانک مرکزی به مشکل برمی خورند. همینطور نحوه تخصیص ارز هم بسیار مشکل است در واقع حدود ۲۵ صفحه ساز و کار برای آن تعریف شده است. در حالیکه این مورد باید روند شفاف و روانی داشته باشد تا واحدهای تولیدی بتوانند به کار خود ادامه دهند.
وی در انتها این گفتگو بیان نمود: امیدواریم تا مشکلات تخصیص ارز به تولیدکنندگان لوازم خانگی هرچه سریع تر مرتفع شود و واحدهای تولیدی با توجه به این که در سالهای اخیر توانسته اند از نظر کمی و کیفی نیازهای جامعه را تا حد زیادی پوشش دهند، حمایت بیشتری از آنان صورت پذیرد.


منبع:

1403/07/05
11:57:04
0.0 / 5
160
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد