فرمانده ای که از دوربین ها فراری بود
به گزارش دکور پرداز، فیلمبرداران بسیاری تلاش می کردند تا فیلمی از فعالیتهای طرحچی تهیه کنند. اما او نمی پذیرفت همیشه می گفت ما کاری نمی نماییم ما وظیفه مان را انجام می دهیم. وی نقش به سزایی در زرهی کردن بلدوزرها در جبهه ها داشت.
به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، «محمد طرحچی»، بنیانگذار، مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ است. مهندس حسینعلی عظیمی فرمانده «قرارگاه سازندگی کربلا» در دوران جنگ تحمیلی در رابطه با «محمد طرحچی» می گوید: «به جرأت می گویم در دنیا همانند طرح چی در مهندسی جنگ نداشتیم و می توانم این ادعا را اثبات کنم.»
اگر بخواهیم مروری بر زندگی نامه «محمد طرحچی» داشته باشیم باید گفت وی در اولین روز از بهار ۱۳۳۲ در شهر مشهد مقدس متولد شد و دوره ابتدایی را با موفقیت و زیر سایه مهر پدر و مادری مهربان پشت سر گذاشت. در ۱۶ سالگی مادرش را از دست داد. همان روزها وقتی مادرش او را تنها گذاشت، پس از چند روز به دبیرستان «نصرت ملکی» مشهد که در آنجا تحصیل می کرد، برگشت.
از آنجایی که محمد از استعداد و هوش سرشاری برخوردار بود، دوران دبیرستان را به سرعت و با درخشش پشت سر نهاد؛ و بعد از دریافت دیپلم و سپس قبولی در کنکور در رشته مکانیک به دانشگاه «پلی تکنیک تهران» راه پیدا کرد. از بدو ورود به دانشگاه با عضویت در انجمن اسلامی، فعالیت مبارزاتی اش را ضد رژیم ستمگر پهلوی آغاز و مطالعات و شناخت خویش را هم عمیق تر کرد.
بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک عازم جنوب کشور شد. در زمان انقلاب در راهپیمایی ها و تظاهرات و پخش اعلامیه ها و شب نامه ها شرکتی فعال داشت. به کار و فعالیت مهندسی از نوع دفتری رغبتی نشان نمی داد اما زمانیکه کار راهسازی خوزستان به او پیشنهاد شد استقبال کرد و پذیرفت.
با فرمان تاریخی امام خمینی سریعاً خویش را به جبهه رساند. در شروع جنگ تحمیلی در جبهه های جنوب حاضر شد و بخش عظیم کار مهندسی جبهه را بر عهده گرفت شب و روز برایش فرقی نداشت و مدام به کار مشغول بود. فیلمبرداران بسیاری تلاش می کردند تا فیلمی از فعالیت هایش تهیه کنند. اما او نمی پذیرفت همیشه می گفت ما کاری نمی نماییم ما وظیفه مان را انجام می دهیم. وی نقش به سزایی در زرهی کردن بلدوزرها در جبهه ها داشت.
اولین خاکریزهایی که در مناطق عملیاتی زده شد به همت او بود. با استفاده از ماشین آلات سنگین به ساخت سنگر و خاکریز مشغول می شد. قبل از عملیات «ثامن الائمه»، ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب با پیگیریهای مستمر مهندس محمد طرحچی تشکیل شد.
همچون ابتکارات وی در زمانیکه بنیانگذار مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ بود میتوان به انجام طرح های نظامی مانند: زدن نخستین خاکریز توسط بولدوزر در جاده خرمشهر، پیشنهاد طرح ایجاد جاده در باطلاق را بیان کرد همینطور ایجاد راه باریکه برای دسترسی به سوسنگرد، تعمیر قطعات صدمه دیده ماشین الات سنگین اشاره نمود. مهندس طرحچی در مدت ۲۰ روز ساخت جاده ای میان حمیدیه، جاده ی اهواز - اندیمشک را به انجام رساند. طرح آتش زدن رود کارون و پل مارد و قطع کردن ارتباط عراقی ها با شرق کارون از طرح های شهید طرحچی بود.
شهادت در محراب نماز
او سه روز بعد از رفتن به خواستگاری و در روز ۱۱ شهریور سال ۶۰ در منطقه عملیاتی «بستان»، محمد طرحچی درحال قنوت نماز مغرب توسط تانکی هدف گلوله قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد از محمد تنها سر و نیم تنه بالا و دودست و قسمتی از سینه باقی ماند. پیکرش را با هواپیما به مشهد انتقال دادند و بعد از تشییع در بهشت رضای شهر مشهد قرار گرفت.
کتاب «عصر روز سوم» زندگی نامه داستانی مهندس شهید محمد طرحچی است که در ۱۴۸ صفحه از جانب انتشارات «آل احمد (ع)» به چاپ رسیده است.
منبع: decorpardaz.ir
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب